Business Jump 2016 voor studenten met start-up bedrijf

Samen met het Centrum voor Jong Ondernemerschap en Qredits Microfinanciering Nederland bood het Graafschap College 15 studenten die een eigen onderneming willen beginnen een intensief programma aan. Tijdens de Business Jump 2016 die eind december op verschillende locaties werd gehouden gaven marketingdeskundigen, docenten en succesvolle Achterhoekse ondernemers workshops en boden zij hulp bij het opzetten van een eigen businessplan en een bedrijfspitch. Als afsluiting van de driedaagse presenteerden de studenten hun ondernemersidee aan een vakjury. De winnaar kreeg een prijs in de vorm van verdere begeleiding bij het opstarten van zijn of haar idee.
De ‘hoofdprijs’ van de Business Jump 2016 ging naar Rob Pothoff. Hij werkte een plan uit voor een computer service bedrijf dat met maatwerkoplossingen hulp biedt bij aankoop, storingen, installatie of computergebruik. De aanmoedigingsprijs gaf de jury aan Colette Verhoeven die haar idee van partyplanner voor kinderfeestjes uitstekend wist over te brengen.

Ideeën concreet maken
Er zijn start-up ideeën genoeg in de editie van 2016, van interieurstylist voor bedrijven tot het opzetten van een eigen kledinglijn. Begeleidend docente Natascha Mariët ziet met plezier hoe enthousiast er door de jongeren gewerkt wordt: “Inspiratie en passie staan voorop, daar staat en valt het ondernemerschap mee. Het was nog best lastig voor de studenten om een start te maken, maar als het vonkje eenmaal overslaat, bruist men van energie.” De docente fungeert, samen met een aantal ondernemers die deze dagen ook meedraaien, als klankbord en vraagbaak: “De focus ligt nu vooral op het concreet maken van de ideeën en de vertaling daarvan naar een goede presentatie. Je moet als ondernemer beslissingen durven nemen en fouten durven maken. Succes is niet gegarandeerd, het vraagt doorzetters. Dat proberen we ook mee te geven. Het mooie van de Business Jump is dat de jongeren er ook een netwerk van ‘adviseurs’ aan overhouden. Want alle ‘buddy’s’ zijn ook na deze dagen nog beschikbaar voor advies.”

Jezelf én je klanten verrassen
Eerder die ochtend zat Robby Welling, horeca-ondernemer uit Doetinchem, in het midden van de kring voor een ‘vragenvuur’. Als jong en succesvol zakenman, hij en zijn vrouw Elise zijn eigenaar van diverse Doetinchemse horecagelegenheden waaronder Pand 9 en het Pannenkoekenschip, weet hij als geen ander wat het is om succesvol een onderneming te starten: “Je moet je nek uit durven steken, bijvoorbeeld door als eerste een tapas-restaurant te beginnen hoewel iedereen zegt dat dat in Doetinchem niet gaat werken. Mijn vakgebied is zeer trendgevoelig, daar moet je dus bovenop zitten als ondernemer. We proberen ook een koppeling te maken tussen horeca en evenementen, om op die manier mensen te ‘binden’ aan de zaak.” Hij antwoordt heel open en direct op alle vragen, over omzet, investeringen en bedrijfsmodel. Er wordt gevraagd waar hij jaloers op is: “Mijn inspiratie komt bijvoorbeeld van ondernemers als Hennie van der Most. Hij koopt voor één euro Kalkar op en maakt er wat van, terwijl iedereen hem voor gek verklaart. Ik wil ook zo’n pionier zijn, nieuwe ideeën ontwikkelen, waarmee je jezelf én je klanten telkens weer verrast.”

Eerste klanten al ‘binnen’
De organisatoren kunnen terugkijken op een geslaagde driedaagse. “Er was een goede samenwerking tussen verschillende organisaties, Qredits, CVJO en het Graafschap College. Ook de interactie tussen de buddy’s was uitstekend” zo stelt docent Marcel Ratering tevreden vast. Marianne Kock, als ‘aanjager’ vanuit het CVJO organisator bij de Business Jump, geeft op de website van het CVJO aan erg onder de indruk te zijn van de ideeën en de bevlogenheid die zij bij de jonge ondernemers ziet: “Op je achttiende al weten wat je wilt en daar vervolgens ook keihard voor willen werken, is bijzonder. Dagelijks zie ik startende ondernemers bij het CVJO en ik denk zeker dat een aantal van de jonge deelnemers een goede kans van slagen maakt.” De studenten zelf zijn ook zeer te spreken over de bijeenkomsten en de inzichten die ze hebben gekregen: “We zijn als individu gestart en als groep geëindigd, het was leuk en zeer leerzaam.” Een andere student geeft aan hij de opgedane kennis richting toekomst zeer goed kan gebruiken: “Eigenlijk zou dit gewoon voor iedereen in de opleiding moeten zitten.” Een concreet resultaat is er ook al: De eerste klanten zijn, dankzij de Business Jump, al ‘binnen’ bij een van de jonge ondernemers.