Dit schooljaar neemt een aantal docenten van de expertgroep Duits van de Sector Economie en Dienstverlening het initiatief om te kijken of Blended Learning kan worden geïntroduceerd in de lessen Duits. Onder meer wordt gekeken of het (technisch) mogelijk is om bijvoorbeeld volgend jaar kleinschalig te experimenteren met lesgeven op afstand. Namens de Dienst Onderwijs en Innovatie is Frank Rem hierbij betrokken.
In september is men een dagdeel bij elkaar geweest om kennis te maken met diverse vormen van technologisch ondersteund onderwijs. Zo’n tien verschillende werkvormen , onderwijsapps en onderwijstechnologieën werden getoond als inspiratiebronnen voor het ontwikkelen van visie op Blended Learning.
Donderdag 15 december waren de docenten Duits te gast bij het Ixperium van de Hogeschool Arnhem Nijmegen. In deze inspirerende omgeving kwam men met terminologie in aanraking als makersmovement en ‘rechtdoen aan verschillen met behulp van ICT’ en ‘ondernemend leren’. Behalve opnieuw kennismaking met de laatste stand van vernieuwende onderwijstechnologieën werd flink en begeistert gediscussieerd over hoe we concrete stappen kunnen zetten door Blended Learning binnen de lessen Duits.
Inmiddels zijn er binnen de expertgroep drie werkgroepen actief om met het oog op volgend schooljaar met concrete plannen te komen. Eén van de Leitmotive daarbij: Lernen ist Erfahrung! Alles andere ist einfach nur Information! (Albert Einstein 1879-1955)