Pop-up Stores Op het Graafschap College

Studenten van de opleiding retail niveau 2 van het Graafschap College openden tijdens de open dagen op 3 en 4 februari maar liefst vijf pop-up stores. In nauwe samenwerking met een aantal Doetinchemse ondernemers was het schoolplein aan de Ruimzichtlaan omgetoverd tot een gezellig marktplein. De Zuivelhoeve, Scapino, Karwei en de Hema deden graag mee. “We zijn erg blij met hun vertrouwen in onze studenten. Het is een prachtige opdracht, helemaal van deze tijd en ook nog eens met echte producten en echte klanten,” vertellen de enthousiaste docenten Christel de Winter en Annie Slotboom. “Met het opzetten van deze mini-ondernemingen kunnen we onze studenten laten ervaren hoe het is om verantwoordelijk te zijn voor een bedrijf. Hoe zet je een concept neer dat klanten trekt, welke producten ‘koop’ je in en hoe presenteer je die? En het belangrijkste, hoe zorg je ervoor dat het winkelen een ‘beleving’ wordt voor je publiek. Want dat willen moderne consumenten, als tegenhanger voor het kopen via internet.”

Het was voor de studenten een hele puzzel om met minimaal budget een leuke pop-up te bedenken en ook nog eens zelf in te richten: “We zijn daarvoor met de groep naar de deelnemende ondernemers gegaan om bijvoorbeeld meer te weten te komen over de winkelformule, budgettering en het aanbod,” gaat de docente verder. “Daarna hebben ze met hun groep een presentatie en ‘moodboard’ voorbereid en hun idee met de klas gedeeld. De winnaar mocht als eerste de pop-up accommodatie uitkiezen, we hadden een blokhut, tenten maar ook een ‘hippie-bus’ en een schaftkeet. Als je nu kijkt wat ze er in die korte tijd van gemaakt hebben, dan kunnen ze echt trots zijn. Vandaag mogen onze bezoekers de pop-ups ook nog eens beoordelen.” Het plein loopt inmiddels vol. Er kan worden geproefd van kaas- en noten specialiteiten, een schaftkeet is omgebouwd tot gezellige woonkamer voor wooninspiratie en in de ‘Hippie-bus’ hangen, hoe kan het ook anders, de bloemetjes en hartjes voor Valentijndag klaar. “De sfeer is prima, dat is belangrijk. ‘Gastologie’, is het nieuwe woord in de retail,” sluiten Christel de Winter en Annie Slotboom af. “De klanten binden met gastvrijheid en gezelligheid. Dit is een schoolvoorbeeld daarvan.”

Het is prettig dat bedrijven vanuit de regio aankleding van de pop-up mede mogelijk hebben gemaakt door het leveren van producten en/of materialen. We willen de volgende bedrijven graag bedanken: Kuster olie, Ronden banden, GUUS Achterhoek Kringloopwinkel, Ella Bella foodtruck, Sigtenhorst, Tara bouw, Obelink en Kringloopwinkel de Werf.